maandag 15 oktober 2012

Horen

Als we ons richten naar geluid  dan merk je opeens : wat maakt alles toch lawaai. Overal en nergens hoor je wat.  Het lijkt wel alsof je oren toeters worden die alles opvangen.Vooral  als je gevoelig bent voor geluid kan het op je afkomen. Je hoort werkelijk alles! Auto's ,brommers vliegtuigen stemmen van mensen een lach of huilende kinderen, buren gerucht, of ergens een boormachine...gekke piepjes , tikken van een klok, aahhh is het dan nergens stil?

Dan is er best wel eens een moment dat je denkt : "waar is het nog stil?  Dan komt het verlangen......... Is er nog wel een stille plek in ons landje? Nou dat is best een lastige vraag. En tja dan komt er wel eens een " kort londje".  Elk geluid irriteert dan hopeloos. Help!

Meditatie kan een manier zijn om te ontdekken dat er in jou zelf een stilte aanwezig is. Hoe bijzonder is dit om te ontdekken en te ervaren. In die stilte hoor je weer jezelf!Horen is meer dan luisteren. Je hoort de stilte. Dat blijft wonderlijk.
Alles mag er zijn ,elke gedachte en elk geluid maar het staat op een gegeven moment ,als je door de lagen van stilte gaat, niet meer als nummer één in je aandachtsveld. Je ontwikkelt een afstand. Beter vertaalt:  je identificeert je niet meer met het geluid om je heen. Het plakt niet meer op je.Ik erken: dat valt soms echt niet mee, vooral als het vlak bij  je oor is ,oei! Toch het is de moeite waard om deze stilte in jezelf te ontdekken.


Richt je altijd als basis van meditatie, op je ademhaling. Adem in , adem uit, heel kalm temidden van het lawaai.  Focus op het geluid van je eigen ademhaling. Hoe haal ik adem? Hoe voel ik mijn adem? Adem ik alleen door mijn neus en mond of kan ik mijn ademhaling breder maken? Adem net zolang totdat je hele lijf adem haalt. En dan merk je opeens : wat een ruimte het geeft als je adem haalt met je gehele lijf! Ik krijg er energie van!  Geniet van dat moment en je merkt dat als je geniet, het lawaai of je irritatie meer en meer naar de achtergrond verdwijnt. Het geluid is er wel, maar niet meer zo prominent aanwezig. Je eerste focus is je eigen ademhaling; in  en uit. Als je er toch moeite mee hebt, focus dan  op het tellen van 1 tot en met 10. Adem in = 1 ,adem uit is 2 ,adem in = 3 ,adem uit = 4, net zolang tot dat je bij 10 komt en dan begin je opnieuw met tellen.  Bij 1 weer te tellen tot en met 10. Dit versterkt je focus ( aandacht) op  je ademhaling dmv het tellen en maak je tegelijk je hoofd "leeg". Doordat er minder gedachten toe gelaten worden. Je bent inmmers aan het tellen! Het is beter tot tien te tellen dan bijvoorbeeld tot 100. Bij doortellen  kan je juist was suffiger worden en vergeet je getallen doordat het monotoom dreigt te worden. Van 1 tot 10 houd je allert en daar gaat het om.

Trouwens:  tel tot 10 voordat je wat zegt....kennen we allemaal toch?
Succes!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen